Elektroterapia

elektroterapia

Elektroterapia, nazywana również elektrolecznictwem, wchodzi w skład fizykoterapii. Opiera się na leczeniu wielu schorzeń przy użyciu prądu o różnym natężeniu. Pomocna jest w przypadku dolegliwości związanych z układem ruchowym i neurologicznym. Elektroterapia zmniejsza ból i usprawnia ukrwienie oraz zmniejsza obrzęki.
Wyróżnia się kilka odmian elektrolecznictwa. Pierwszą jest galwanizacja, w której leczenie polega na zastosowaniu prądu stałego. Prąd przepływa przez określoną część ciała, co daje efekt przeciwbólowy i przeciwzapalny w przypadku nerwobóli oraz chorób zwyrodnieniowych stawów kręgosłupa. Jedną z form galwanizacji są kąpiele elektryczno-wodne, w trakcie których chory przebywa w wannie podłączonej do prądu stałego.

Kolejną odmiana jest jonoforeza, polega ona na wprowadzeniu do tkanek leczniczych jonów. Zabieg ten zmniejsza blizny, działa przeciwzapalnie i odczulająco. Poza tym pobudza naczynia krwionośne. W walce z silnym bólem pomagają również prądy diadynamiczne DD – (nazywane również prądami Bernarda) oraz przezskórna stymulacja nerwów.

Przy elektroterapii bardzo często wykorzystuje się prądy interferencyjne (inaczej prądy Nemeca), o średniej częstotliwości. Rytmiczne aplikowanie obniża lub wywołuje skurcze mięśniowe szkieletowych, zmniejszając różne bóle oraz usprawniając metabolizm.
Ostatnim rodzajem elektrolecznictwa jest elektrostymulacja mięśni, która polega na impulsowanym działaniu prądu stałego po przez umieszczeniu na ciele chorego elektrod. Zabieg ma na celu pobudzić mięśnie do działania.

Elektroterapia znana jest już od starożytności. Natomiast w 1791 roku Luigi Galwani opisał działanie prądu stałego na skurcze mięśni żaby, dając tym samym początek korzystania z tej formy w lecznictwie. Na postawie badań Galwaniego, Aleksandero Volta skonstruował pierwsze ogniwo elektryczne. Istotny wpływ na rozwój elektroterapii miały także publikacje Bois-Raymonda i Erba.
Elektolecznictwo stosowane jest nie tylko w leczeniu różnych schorzeń. Działanie prądu ma również pozytywne skutki w przypadku zabiegów kosmetycznych. W salonach kosmetycznych wykonywana jest m.in. jonoforeza, termoforeza oraz elektroforeza.